FEEDBACK I ZASADY JEGO STOSOWANIA.

Co to jest feedback?
Feedback to konstruktywna krytyka, informacja zwrotna, która pomaga nam się rozwijać. Decydując się na udzielenie feedbacku musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim powinniśmy starać się udzielać feedbacku na bieżąco, nie wyciągając rzeczy sprzed 100 lat, bo wtedy przestaje on być konstruktywny i nie ma wartości dla osoby otrzymującej feedback.

Zasady dalsze:

Po pierwsze: SPRAWDŹ FAKTY – może być tak, że to, co chcesz komuś zarzucić jest tylko twoją błędną interpretacją jakiegoś wydarzenia. Może być też tak, że doszła do ciebie jakaś bezsensowna plotka. Na takich podstawach nie można przeprowadzić zasadnego feedbacku.

Po drugie: PRZYGOTUJ SIĘ – nieprzygotowany feedback nie jest feedbackiem. Daj sobie czas na przemyślenie tego co i w jaki sposób chcesz powiedzieć, pomyśl nad argumentami, zapisz.

Wskazówki dla osoby dającej feedback:

  • Odrzuć emocje.
  • Koncentruj się na zachowaniu, nie na osobie. Mów o tym co zrobiła, a nie jaka jest.
  • Skup się na obserwacjach, a nie na wyciąganiu wniosków. Mów o tym, co zaobserwowałeś(aś).
  • Pamiętaj o pozytywach.
  • Bądź konkretny(a).
  • Nie atakuj, nie wyżywaj się, nie poniżaj i nie włączaj osób trzecich – masz na celu pomóc komuś, a nie go pogrążyć.
  • Nie wyciągaj brudów sprzed wieków.
  • Zaproponuj pomoc, podpowiedz jakieś rozwiązania (ale nie przeginaj, być może dana osoba sobie tego nie życzy).
  • Nie dawaj feedbacku, jeśli Ty lub odbiorca jesteście pod wpływem emocji.
  • Opisuj zachowania w oparciu o konkretne sytuacje.
  • Opisuj zachowania, a nie osobę.
  • Opisuj własne reakcje i odczucia, które zostały w Tobie wzbudzone w danej sytuacji.
  • Stwórz pozytywną atmosferę.
  • Reaguj jak najszybciej.
  • Nie atakuj innych. Feedback jest po to, aby pomóc innym. Postaw się w sytuacji osoby odbierającej feedback.
  • Nie uogólniaj. Nie mów „zawsze”, „nigdy”.
  • Nie utożsamiaj feedbacku z nauką. Odbiorca sam zdecyduje czy zechce coś zmienić w swoim zachowaniu, czy nie.
  • Zacznij od pozytywów.
  • Dawaj feedback do zachowań, postaw, które można zmienić.
  • Używaj słowa „ja”.
  • Sugeruj alternatywne rozwiązania.

Wskazówki dla osoby odbierającej feedback:

  • Nie odzywaj się – to, co ktoś mówi do Ciebie jest jego osobistym odczuciem, nad cudzymi uczuciami się nie dyskutuje.
  • Możesz natomiast poprosić o wyjaśnienie czegoś, podanie przykładów.
  • Zapisz co usłyszałeś.
  • Nie olewaj.
  • Nie identyfikuj krytyki ze sobą.
  • Bądź otwarty, nie upieraj się przy swoim – nie jest to przejaw dobrej woli.
  • Poproś o pomoc w rozwiązaniu sytuacji.
  • Przemyśl i wyciągnij wnioski z tego co usłyszałeś(aś).
  • Postrzegaj feedback jako narzędzie rozwijające Ciebie.
  • Nie przyjmuj pozycji obronnej, bądź otwarty na krytykę.
  • Słuchaj uważnie, staraj się dokładnie zrozumieć to co autor miał na myśli.
  • Nie szukaj natychmiast kontrargumentów.
  • Zadawaj pytania jeśli feedback jest dla Ciebie niejasny.
  • Bierz feedback serio, ale bez przesady.
  • Bierz feedback od jak największej ilości osób, aby zapoznać się z różnymi punktami widzenia.

Feedback zbiorowy prowadzi moderator – osoba nie zaangażowana personalnie, autorytet akceptowany przez wszystkich, wprowadzająca porządek.

Opracowała: Ewa Załupska